Onedlho tu máme parlamentné voľby 2016 a tak prinášame zaujímavé odpovede na pár otázok.

  • Koľko fanúšikov majú jednotlivé politické strany?
  • Aký je počet ich followerov na iných sociálnych sieťach?
  • Aké sociálne siete využívajú na svoju komunikáciu?
  • Kto si polepšil a kto stagnuje?
  • Aký je ich rozpočet na niektoré časti online podpory?
  • A tiež zbúrame mýtus o prepadnutých hlasoch nevoličov.

Zamerali sme sa na strany, ktoré majú ako takú šancu priblížiť sa (Focus, Median…..) k 1% hlasov. Sumarizovanie dát prebehlo 2. marca a vývoj sledoval obdobie 45 dní pred 2. marcom.

Úspešný kampaňový finiš má za sebou strana Sme rodina. A to doslova takmer na všetkých frontoch sociálnych sietí. Stačí sa pozrieť na nárast fanúšikov tejto strany za posledných 45 dní, kde počet jej fanúšikovskej základne stúpol o viac než 150%. Doslova dominuje v tejto metrike pred ostatnými. Ako tak jej sekunduje v tomto ohľade OĽANO, menej už SaS a SKOK. Na opačnom póle kraľuje strana SDKÚ-DS, kde denne pribudnú iba traja fanúšikovia

Nárast fanúšikov politických strán pred voľbami

Keby sme mohli všetkých fanúšikov politických strán považovať za hlasujúcich, tak kvórum zvoliteľnosti 5% by po prepočítaní zodpovedalo 23 939 fanúšikom. Takže do parlamentu by sa na základe počtu fanúšikov nedostala Sieť, Most-Híd, KDH a iné. Naopak do parlamentu by sa pozreli strany Sme rodina, ĽS Naše Slovensko, SKOK, Šanca, NOVA (keby samostatne kandidovala) a iné.

Počet fanúšikov politických strán

V takýchto výsledkoch by dominovala strana SaS. Výrazné zisky nad 10% by mala aj strana Sme rodina a ĽS naše Slovensko. Do parlamentu by sa tesne dostalo aj ďalších šesť strán, ktoré by získali tesne nad 5%. Zaujímavé možnosti na vytváranie koalícií.

Prepočitaný fanúšikovia na % podiel

No a čo by tieto výsledky znamenali pre zastúpenie jednotlivých strán? Najviac, teda 41 mandátov by získala SaS. Výrazným hráčmi by bola aj ĽS naše Slovensko a Sme rodina. Mimochodom, viete, ako sa vypočítava počet mandátov z počtu hlasov? Tak pre istotu aj s vysvetlením pravej podstaty prepadnutých hlasov.

Pre potreby výpočtu mandátov z hlasov je preveľmi dôležité číslo RVČ. RVČ je súčet platných hlasov odovzdaných pre postupujúce politické strany, ktoré naplnili hranicu 5 %, vydelený číslom 151 a zaokrúhlený na celé číslo. Keď dostaneme toto číslo (voľby 2012, RVČ = 13644), šupneme ho do vzorca.

Počet hlasov politickej strany / RVČ = počet mandátov (zaokrúhľovaním sa dopracujeme k sumárnemu počtu 150 všetkých mandátov politických strán).

Takže vo svojej absolútnej podstate je mýtus tvrdenie, že keď niekto nevolí, tak vlastne volí či podporuje najsilnejšiu stranu. Naopak pravdou je, že hlasy strán, ktoré dosiahli menej ako 5%, posilňujú stranu s najvyšším počtom hlasov.

Počet kresiel v parlamente na základe počtu fanúšikov

Facebook má ešte smerodajnejšiu metriku ako počet fanúšikov. Dalo by sa povedať, že je posvätným grálom marketérov na Facebooku. Všetky metriky Facebooku sa dajú implementovať viacerými spôsobmi. Vždy je pri nich nejaké ale. Avšak metrika ľudia o tom hovoria je ďaleko najrelevantnejšia. Nezaoberá sa tým, aký je súčasný počet fanúšikov, ktorý pokojne mohol narásť pred pár rokmi kadejakým spôsobom. Zaoberá sa súčasnosťou a reálnym výkonom v nej. Takže dáta pod názvom „ľudia o tom hovoria“ znamenajú počet ľudí, ktorí za posledných 7 dní vykonali nejaký druh priamej interakcie so stránkou. Metriku nájdete na každej fanpage po prekliknutí na počet jej fanúšikov. Je teda prístupná všetkým a pre všetkých.

Dominátorom je tu opäť strana Sme rodina. Darmo, Boris Kollár je viral sám o sebe. Pomerne malé čísla má prekvapujúco Sieť, ale aj KDH či Most Híd a iné. Metrika hovorí výrazne aj o úspešnosti Facebookovej kampane jednotlivých politických strán, teda ako dokázali zasiahnuť užívateľov na Facebooku. V nadväznosti na to, že voličská základňa Siete je úzko spätá s Facebookom sú to pomerne prekvapujúce nízke čísla.

Počet ľudí, ktorí o tom hovoria

Približným odhadom 40% výdavkov politických strán na FB views „zatiahla“ Facebooku strana SKOK, ktorá vysoko dominuje v metrike počtu videní videí na Facebooku. Čo však znamená samotné views? Presne 3 sekundy prehratia videa. A všetci dobre vieme, ako rýchlo sa videá na Facebooku spúšťajú. Poriadny rozdiel oproti meraniu videí na YouTube, kde sa za prezretie považuje 30 sekúnd.  Naopak, najchudobnejším rozpočtom na FB views disponovali Most-Híd, KDH, SNS a iné. V strane TIP de facto v poslednom období pozastavili kampaň, jej views pravdepodobne rastú už iba organicky.

Počet vzhliadnutí videí politických strán na Facebooku

Prednedávnom obdobím bol Youtube jedinou komunikačnou platformou, kde sa dali využiť videá. Avšak možnosť embednuť video priamo na Facebooku, ktorý má vyšší potenciál akcieschopnosti spôsobilo to, že do YouTubu už netečú budgety tak, ako po minulé roky. Pomyselný kohútik opäť najviac popustili v strane SKOK. So svojimi takmer 2 mil. prezretí sú lídri. Tesne sekunduje strana SaS. SaS však podstatnú časť prezretí videí získala minulé roky a strana SKOK v roku 2015. Tí marketingovo zdatnejší si viete ľahko vypočítať výšku investície pri logickom predpoklade, že pri takejto masívnej kampani bolo minimálne cielenie. A veľké čísla to teda nie sú, teda 40 000 €, či? Každopádne aj tu bola väčšinovým požieračom budgetu skôr tvorba videí. Musíme uznať, výpravy vo videách SKOKu niečo stoja.

Počet videní videí politických strán na Youtube

Videnia videí sú pekná metrika. Agentúry ju milujú a radi prezentujú. Veľa núl je veľa núl. Avšak o niečo výpovednejšia z dostupných metrík je počet odberateľov. Teda ľudí, ktorých videá natoľko zaujali, že si chcú pozrieť aj ďalšie. Je to niečo podobné ako počet odberateľov mailov. Čísla určite poriadne skresľujú aj stranícky poslušní odberatelia. Za zmienku však určite stojí pekný počet odoberateľov pri strane SaS. Násobne menej majú OĽANO a NOVA. Strana SKOK túto metriku nemá na svojom YouTube účte zverejnenú. Škoda, bolo by zaujímavé zistiť, koľko z takmer 2 mil. nakúpených prezretí videí premenila na odberateľov.

Počet odberateľov videí politických strán na YouTube

Najlepší finiš kampane, aspoň čo sa týka časti kampane parlamentných volieb 2016 odohrávajúcej sa na YouTube, má strana Sme rodina. Ostatné politické strany v tomto posunula do roly štatistov. Kampane strán Most-Híd, KDH a iných doslova stoja. Alebo aby sme boli objektívni, ich rozpočet na túto aktivitu za posledný mesiac a pol nepresahuje priemerný plat v národnom hospodárstve.

Nárast počtu videní videí politických strán na YouTube za posledných 45 dní

Okrem Facebooku a YouTube politické strany komunikujú na Google+. Otázka znie, či o tom sami vedia. Reálne ani jedna strana nemala unikátnu komunikáciu šitú na túto sociálnu sieť. Všetci dobre vieme, ako funguje táto u nás druhá sociálna sieť v počte užívateľov. Každopádne je určite zaujímavé, že strana SMK má ďaleko najvyšší počet zobrazení stránky G+ a obsahu v ňom.

Počet zobrazení G+ politických strán

Počet tzv. ľudí v kruhoch akejsi obdobe fanúšikov na Facebooku alebo odberateľov na YouTube je  lídrom strana Sme rodina. Tá Sme rodina, ktorá je jasným lídrom vo finiši kampane. Má najvyšší nárast vzhliadnutí videa na YT, najvyšší nárast fanúšikov a najvyšší počet ľudí, ktorí o tom hovoria (people talking about this). Na opačnom póle je strana Most-Híd, SMER-SD, Šanca a líder z predchádzajúceho grafu, strana SMK. Význam Google+ je aj v tomto volebnom roku na Slovensku opäť minimálny.

Počet ľudí v kruhoch G+ politických strán

Viaceré strany komunikujú aj cez sociálnu sieť Twitter. Najusilovnejší sú jednoznačne v strane SaS, kde počet twittov už začiatkom januára 2016 presiahol 2 tisíc. A každý týždeň pribudnú desiatky. Podobne usilovne komunikujú na Twitteri aj v strane Most-Híd, kde počet twittov presiahol nedávno hranicu tisícdvesto. Podobné usilovní boli aj v strane SDKÚ-DS. Usilovní preto, lebo intenzita twittov na ich účte v roku 2016 sa dá spočítať na prstoch jednej ruky. Najvyšším počtom followerov disponuje strana SaS. Na Slovensko sú takmer dve tisícky followerov viac než slušný počet.

Počet followerov na Twittri

Z ďalších sociálnych sietí sa využíva už len Instagram a Snapchat, ktorý trošku „okúsili“ v Sieti. Instagram využíva iba strana Sieť a prekvapujúco aj KDH. Obe strany komunikujú v podobnom rozsahu a teda 133 resp. 132 príspevkov. Rozdiel je už v počte followerov. Strana Sieť ich má 553 a KDH 38.

Sociálne siete sa stali v týchto voľbách pevnou súčasťou kampaní politických strán, ktoré to myslia vážne. Sociálne siete už dávno nie sú základňou mladých ľudí. Už dávno to nie je ihrisko pre liberálne či pravicové názory. Nezabúdajte, že najvyšší nárast nových používateľov Facebooku na Slovensku zaznamenala kategória 55+.  Budgety smerujúce do nich majú ešte stále priestor na rast, a to poriadny priestor. Stačí sa pozrieť cestou do práce koľko billboardov je apolitických. So všetkou svojou slávou nastúpili do marketingového mixu videá. Avšak aj tu badať diametrálny rozdiel v ich poňatí. Vysoko nákladové videá SKOKu alebo naopak „Borisove“. Ktoré sú úspešnejšie je aj z grafov vyššie nad slnko jasnejšie.

Celkovo kreatívci jednotlivých kampaní ničím neprekvapili. Kampane boli nudné a fádne. Skôr v duchu povinnej jazdy minutia budgetu. Kampaniam chýbal príbeh. Veď si uvedomte, ľudia milujú príbehy, t.j. ľudia volia príbehy. Takým príbehom bola napr. kampaň prezidenta Kisku. Jediný, kto pochopil silu príbehu a postavil na ňom celú svoju kampaň bol Boris, resp. jeho tím. Kampaň Sme rodina bola po všetkých ohľadoch už teraz nadmieru úspešná. Skvelé základy,  skvele pokračujúci príbeh, nekonfliktný líder, pri ktorom ľudia nemajú zväčša negatívne asociácie, dobre zvolená komunikácia, silný kampaňový finiš a veľa iného. Uvidíme, na čo to bude nakoniec stačiť a aké reálne výsledky prinesú sobotňajšie voľby.

Kto sa ešte nerozhodol koho voliť, tak nech mu prípadne pomôže www.volebnakalkulacka.sk

Autor: Pavol Líškamarketingový freelancer
Rada na záver:

Sociálne siete sú našim pieskoviskom. Radi Vám pomôžeme  efektívne narábať so sociálnymi sieťami. Stačí nás pozvať na kávu.

Chcem
Print Friendly