Zdieľaj
V marketingovom svete plnom drahých kampaní a preplnených médií sa guerilla marketing stáva osviežujúcim a efektívnym nástrojom pre značky, ktoré chcú preraziť na trhu a osloviť cieľovú skupinu originálnym a pútavým spôsobom.
Táto stratégia sa opiera o netradičné a nízkonákladové metódy, ktoré s využitím originality, prekvapenia a humoru dokážu vyvolať záujem a rozruch okolo produktu alebo služby. Inšpirovaná partizánskou vojnou, guerilla marketing bojuje s malými zdrojmi a netradičnými prístupmi, aby dosiahol víťazstvo nad silnejšími protivníkmi v marketingovej aréne.
História guerilla marketingu siaha do 80. rokov 20. storočia, kedy Jay Conrad Levinson vo svojej knihe predstavil túto revolučnú stratégiu. Odvtedy sa guerilla marketing stal neoddeliteľnou súčasťou marketingového mixu a priniesol úspech značkám rôznych veľkostí a v rôznych odvetviach.
Arzenál guerilla marketingu je plný netradičných zbraní. Street marketing oživuje ulice flashmobmi, rozdávaním letákov, street artom a živými sochami. Virálny marketing šíri pútavý obsah online ako blesk, čím vytvára rozsiahlu publicitu. Ambient marketing premieňa bežné predmety a prostredie na reklamné plátno (napríklad chodníky, budovy atď.). Event marketing organizuje netradičné a pútavé akcie, ktoré sa vryjú do pamäte účastníkov. A word-of-mouth marketing šíri pozitívne informácie o značke z úst do úst, čím buduje dôveru a lojalitu.
Výhody a riziká guerilla marketingu
Guerilla marketing prináša značné benefity. Nízke náklady robia túto stratégiu dostupnou aj pre malé firmy a startupy. Vysoká efektivita pri správnom zacielení a kreatívnom prístupe zaručuje návratnosť investície. Originalita púta cieľovú skupinu a odlišuje značku od konkurencie. A virálny efekt šíri informácie o značke exponenciálne, čím znásobuje jej dosah.
Samozrejme, guerilla marketing nie je bez rizík. Netradičné metódy nie vždy vzbudia kladný ohlas a môžu vyvolať kontroverziu. Navyše, charakteristickým znakom takéhoto marketingu je, že sa častokrát pohybuje na hranici zákona či bežných spoločenských konvencií. To, čo je pre niekoho vtipné, môže byť pre iného neprípustné či urážlivé. Ďalším rizikom je fakt, že meranie efektivity takýchto kampaní môže byť veľmi náročné a niekedy až nemožné. Treba si uvedomiť, že nesprávne aplikované techniky môžu mať kontraproduktívny efekt, takže to, čo malo vašej firme pomôcť, jej v konečnom dôsledku môže uškodiť.
Preto je dôležité zvoliť vhodné metódy guerilla marketingu a dbať na kvalitné prevedenie kampaní. S dôkladnou stratégiou a kreatívnym prístupom sa guerilla marketing môže stať silným nástrojom, ktorý pomôže značkám dosiahnuť ich marketingové ciele a vybudovať si silné postavenie na trhu. Guerilla marketing nie je len o trikoch a taktikách. Je to o odvážnom myslení, inovatívnom prístupe a odhodlaní preraziť v hluku marketingového sveta. S guerilla marketingom sa aj malá značka môže stať obrom a osloviť tisíce zákazníkov.
Ukážky využitia guerilla marketingu vo svete a na Slovensku
Vo svete sa guerilla marketing využíva pravidelne a vo veľkom. Slovenský reklamný trh nijako výrazne nezaostáva, vďaka čomu je tento druh marketingu využívaný tiež relatívne často. Vybrali sme ukážky najznámejších svetových aj slovenských kampaní, ktoré využili guerillu vo svoj prospech, a podarilo sa im zviditeľniť nielen svoju značku, ale aj guerilla marketing ako taký.
Dove Evolution (2006)
Kampaň „Dove Evolution“ pre mydlo Dove bola spustená v roku 2006 a stala sa jednou z najznámejších a najdiskutovanejších guerilla marketingových kampaní v histórii. Kampaň pozostávala z série billboardov a televíznych reklám, ktoré zobrazovali ženy rôznych typov postavy a farieb pleti postupne premieňajúcich sa na jednu štandardnú „ideálnu“ krásu. Kampaň vyvolala diskusiu o nerealistických štandardoch krásy a o tom, ako reklamy ovplyvňujú sebavedomie žien. Kampaň „Dove Evolution“ bola ocenená za originalitu a odvahu a pomohla značke Dove zvýšiť povedomie o značke a predaj.
The Blair Witch Project (1999)
Film „The Blair Witch Project“ z roku 1999 bol propagovaný pomocou guerilla marketingovej kampane, ktorá predstavovala falošný dokument o troch študentoch filmovej školy, ktorí zmizli v lese pri natáčaní dokumentu o čarodejnici Blair Witch. Kampaň pozostávala z webovej stránky s falošnými dôkazmi, „stratených“ záberov a útržkov informácií v médiách. Kampaň bola natoľko úspešná, že mnohí ľudia uverili, že film je skutočný dokument a že študenti boli naozaj zavraždení. „The Blair Witch Project“ sa stal kultovým filmom a zarobil viac ako 248 miliónov dolárov pri rozpočte 60 000 dolárov.
Ružoví kukláči (Poisťovňa UNION – 2014)
Táto kampaň z roku 2014 si získala popularitu vďaka svojmu netradičnému prístupu k boju proti nezodpovednému správaniu na cestách. Tím „Ružových kukláčov“ prekvapil vodičov, ktorí porušovali dopravné predpisy, a namiesto pokuty im udelil ružové konfety a poučenie. Kampaň vyvolala rozruch v médiách a na sociálnych sieťach a pomohla poisťovni UNION zvýšiť povedomie o bezpečnosti na cestách.
FITT INN (2019)
Keď si tučný nepomôže ani Guči: Táto kampaň z roku 2019 zaujala svojou odvážnou a provokatívnou reklamou. Na billboardoch sa objavili obrázky obéznych ľudí oblečených v luxusnom oblečení s odkazom „Keď si tučný nepomôže ani Guči“. Kampaň vyvolala diskusiu o telesnej pozitivite a o tom, či je vhodné takto zobrazovať obéznych ľudí. Napriek kontroverzii sa kampaň podarilo efektívne osloviť cieľovú skupinu a zvýšiť povedomie o značke FITT INN.
Sadkay (2017)
Aj Robko si zaslúži sedieť: Táto kampaň z roku 2017 využila politickú situáciu na Slovensku a s humorom zareagovala na kauzu okolo kontroverzného politika. Na billboardoch sa objavil slogan „Aj Robko si zaslúži sedieť“ s obrázkom gauča a odkazom na firmu Sadkay, ktorá predáva sedacie súpravy na mieru. Kampaň sa stala virálnou a pomohla firme Sadkay zvýšiť povedomie o značke a predaj.