Tvorba webstránok

Weby tvoríme v 5 fázach: Analýza, koncept, grafika, obsah, programovanie. Má to svoje dôvody, ktoré vám radi prezradíme. Tým to ale nekončí. Web je ako vaše auto. Plníme ho palivom (marketing) a následne poctivo meriame. S nami budete viac ako len ďalším stánkom na tržnici internetu.

Budujeme viac ako len web

Web je jeden z najdôležitejších nástrojov vo vašom marketingu. Celý váš online marketing, nemalá čas offlinu a všetky možné či nemožné aktivity sa snažia o jednu vec, a to doviezť človečinu na váš web a tam ju osloviť. Nepodceňujte váš web! Zavolajte si nás na kávu a my vám prezradíme ako na web, ktorý vám prinesie viac ako len návštevy. Zákazníkov.

Kvalitná webstránka je základ

Tvorba webovej prezentácie firmy alebo dokonca aj stavba eshopu zahŕňa celý rad činností. Nie je to len finálny grafický výstup, resp. webdizajn. Ak si vyberáte weby podľa toho ako vyzerajú, doslova tým zabíjate svoj biznis na internete. Dnes je potrebné sa odlíšiť od konkurencie. Veď na Slovensku v súčasnosti funguje desaťtisíce webov. O postupoch ako tvoriť weby, ktoré idú ruka v ruke s Googlom ste už iste počuli. Avšak nezabúdajte na samotného zákazníka! Odlíšte sa od konkurencie aj tým, že budete pre svojich zákazníkov v online svete nielen nájditeľní v Google, ale aj prehľadní pri samotnej návšteve webu. Responzivita webu alebo optimalizácia pre celý rad ostatných zariadení mimo PC dnes naberá nový rozmer. Toto a veľa iného dnes tvorí špičková predajňa vašej firmy v online svete, t.j. web.

Ako tvoríme webstránky

Tvorba webu s nami má iný rozmer, na aký ste zvyknutí. Veríme v jednoduchosť, logiku a aj pohodlie na strane klienta pri jeho tvorbe. V každej z piatich fáz vymakaného webu: Analýza, koncept, grafika, content, ale aj programovanie vám zabezpečíme 100% komfort. Oboznámime vás s fázou, určíme jej ciele, predstavíme vám jej dôležitosť a možnosti. S nami nebudete dostávať emaily s možnosťami, ale s odporúčaniami. Pri  tvorbe webu vychádzame z konceptu See – Think – Do – Care.  V ňom je zákazníkom nielen ten, ktorý momentálne nakupuje, ale aj ten, ktorý nakúpi neskôr alebo vás odporučí. Z tohto konceptu vychádzame pri všetkých činnostiach na projekte. Radi vás s ním oboznámime bližšie. Po jeho aplikácii dostanete svoj web a marketingové procesy na novú úroveň. A ešte niečo. Veríme si plniť spoločne stanovené ciele a deadline.

Začnite s vaším projektom ešte dnes!

    Tvorba webstránky v 5 krokoch (fázach)

    Web je jedna z najdôležitejších záležitostí (máme tu ešte samotný produkt, obchodné oddelenie….) vo vašom marketingu a v online absolútne najdôležitejšia. Celý online marketing, nemalá časť offline a všetkých možných či nemožných aktivít sa snaží o jednu vec, a to doviesť človečinu na web (dom). Inak povedané, darmo budete liať tisíce eur do vábenia ľudí, keď v tom dome sa v tom lepšom prípade nebudú cítiť fajn a v tom horšom im príde zle. Darmo budete mať vymakanú kampaň, skvelý produkt, akčnú fanpage, funkčnú automatizáciu marketingových procesov. Ak nemáte PPC web, tak sa k nemu vráťte a vytunujte ho, inak strácate peniaze. 

    Najlepšou a takmer dokonalou metaforou pre web je dom, ktorý je buď office (firemný web) alebo predajňou (e-shop). A prevádzka toho domu niečo stojí (to je marketing).

    Analýzy pri tvorbe webstránky (základy domu) – Fáza I.

    Prečo by ste nemali preskočiť túto fázu? Lebo tak ako má dom svoje základy, tak má funkčný web svoje analýzy. Tým je povedané všetko.

    Analýza stavu firmy

    Táto položka je prakticky beznákladová, stačí si zavolať niekoľko zamestnancov, ideálne v rôznom postavení v hierarchii firmy. Čože? Aj obchodného zástupcu? Áno! Presne toho. Často najreálnejší pohľad na fungovanie firmy majú tí bežní radoví zamestnanci. No a nechajte im anonymne vyplniť SWOT analýzu. Operujem s logikou, že im najprv vysvetlíte, čo je samotná SWOT-ka. Prekvapíte sa akú rozsiahlu a trefnú analýzu stavu firmy získate. Určite k zadaniu projektu pomôže pár odpovedí na otázky k veci, ktoré sú pekne zhrnuté v briefe od ADMA. Osobne však vidím využite po 15 otázku. Zvyšok sú veci, o ktorých 80% klientov nemá šajnu a zvyšných 18% si myslí, že to vie.

    Analýza brandu a trhu

    Pri tejto časti je ideálne, ak už nejaký prieskum prebehol. Ak však patríte medzi firmy s investíciou do marketingu v desiatkach tisíc €, neváhajte. Určite sa vám to vyplatí, a to nielen pri tvorbe webu. Tiež by ste asi nechceli postaviť dom a potom zistiť, že k nemu nevedia žiadna cesta. Ak ste firma, ktorá má na rozpočet celého projektu štvormiestnu sumu, tak bohužiaľ preskočte na analýzu keywords. A prosím, fakt ušetrite čas sebe, ale aj svojim kolegom, príbuzným, milenkám a ktovie komu rozposielaním mailu s predmetom správy ako vnímajú váš brand. Nemáte ani šajnu o tom aká je metodika takýchto analýz. A ešte jedna výstraha. Nehovorte, že analýzu dáte vypracovať o polroka alebo o rok. Klamete sami seba a nás. A klamať sa nesmie. A ak predsa, je to už vo finančnom pláne zakomponované. Ok, tak zakonzervujme nápad tvorby webu a počkajme na spracovanie analýz a bez srandy. Vyplatí sa vám to.

    Na čo sa pýtať okrem iného v prieskume:

    • Čím sa odlišujete ako značka od iných?
    • Ako vás vnímajú ľudia, zákazníci?
    • Kam smeruje trh?
    • Kto je vaším zákazníkom?
    • A iné

    Za celú dobu svojho bytia sa ku mne dostali tri obdobné analýzy. Dve boli od GFK a jedna od Nielsenu. Myslím, že na SK ani veľa iných na výber nemáte.

    Analýza kľúčových slov

    V jednoduchosti je krása, tak to tak aj napíšem. Je to výskum, ktorý sa zaoberá hľadanosťou slovných výrazov a ich potencionálnym prínosom v rámci obchodného výkonu webu. Tou vetou je povedané absolútne všetko. Fakt kvalitná analýza keywords vás vyjde aj 1000€ a pri rozsiahlejších aj násobne viac. Nemáte na to? Nevadí. Určite vám veľmi pomôže plánovač kľúčových slov od Google. Avšak rozhodne sa bez pracne vydobytých skúseností, školení a pod. neulakomte a nestavajte web, do ktorého budete liať palivo (marketing) v tisícoch eur na svojej prvotine. Určite sa oplatí si ju nechať spracovať u profíkov, napr. aj u mňa. 

    Na čo sú všetky tie analýzy dobré? No aby ho architekt vášho domu vedel čo najlepšie  naprojektovať. Aby vedel, kto bude do neho chodiť, či to budú fachmani alebo mamičky, ktoré potrebujú priestor pre kočíky. Aby vedel, v akom podnebí ho bude stavať, či by mal byť vysoký, krikľavý, hnedý, modrý a pod.  

    Koncept webu (architektonický projekt) – Fáza II.

    Tak ako má dom svojho architekta, aj web by mal mať svojho. Dôrazne odporúčam, aby takýto architekt nebol zakomponovaný do tímu tvorcov webu (grafik alebo webdizajnér a programátori) a na celú realizáciu dohliadal. Koniec koncov týchto architektov väčšinou tvoria výkonnostní špecialisti. To sú ľudia zodpovední za obchodný výkon webu a všetkých možných a nemožných marketingových aktivít.

    Štruktúra webstránky

    Áno, to je to menu – vľavo hore logo a nejaká pätička dole. Vedľa jak tá jedľa. Cieľom štruktúry je stanoviť funkcionalitu a cestu človečiny na webe tak, aby sa v čo najkratšom možnom čase dostala tam kam chce. Nie ku konverziám, ale tam, kam chce! Zopakovať predošlú vetu. Lenže jedna človečina sa chová tak či onak a na webe hľadá to či ono. Preto vychádzajte z marketingového modelu See-Think-Do-Care od digitálneho guru Kaushnika a ani sa nenazdáte a navedie vás na celkom schodnú úroveň štruktúry webu. Keďže predpokladám, že 60 strán  sa vám nechce čítať a ja som mal to šťastie (peniaze) byť na jeho prednáške, tak vám to vytiahnem do 60 slov.

    Web (BTB) a hlavne jeho úvod prispôsobte pre 4 druhy človečiny a zasiahnite ich niečím.

    • See – tí, čo nič nehľadajú, ale sú v cieľovej skupine a radi si niečo zaujímavé pozrú tak ako každý.
    • Think – tí, čo hľadajú a majú potrebu, ale nevedia čo presne hľadajú.
    • Do – to sú tí, čo vedia čo chcú a hľadajú, či to u vás kúpia.
    • Care – človečina, ktorá už je zákazníkom a nakúpila min. 2x.

    Obetujte 40€ a pozrite si záznam z Kaushnikovho slova božieho na marketing festivale. Určite sa vám to vyplatí a zmení to váš pohľad nielen na web, ale aj marketing ako taký. Jednoducho stratégia vášho marketingu dostane nový rozmer.

    A viete, čo je najčastejšia chyba? Keď všetkých budúcich zákazníkov zo „See“ a „Think“ nepovažujete za zákazníkov a na webe na nich kašlete. Potom váš web vyzerá ako ďalší stánok na tržnici a v tom horšom prípade má človečina z vás pocit ako z podomového predajcu.

    Na štruktúru webu má zásadný vplyv aj analýza keywords. Áno, treba preskočiť naspäť a zistiť ako sa robí a koľko to stojí. Ste výrobcom nábytku od A po Zet a asi by ste uvítali nielen to, či sa na webe viac vyhľadávajú drevené stoličky alebo stoličky z dreva, ale aj to, aká je pri nich konkurencia a či dokážu priniesť obchodný výkon. Pokojne sa môže stať, že analýzou prídete na to, že najlepšie urobíte, ak sa v štruktúre objavia záhradné stoličky, stoličky do kuchyne a pod. Nejde o to, koľko ľudí čo vyhľadáva a čo z toho viete vyťažiť.

    A čo je teda výsledok štruktúry webu? Buď je to tok užívateľov (odporúčam využiť praobyčajný excel) s názvami podstránok a popísanou funkcionalitou. A to vtedy, keď príde v tretej fáze na rad namakaný webdizajnér (nie grafik). Alebo skica (wiframe) celého webu (nielen homapage) a to v prípade (99%), keď v III. fáze nastupuje grafik. O tom potom. 

    Nemáte na to, aby ste si nechali vytvoriť štruktúru webu? Škoda. Je to najdôležitejšia časť tvorby webu a človek, ktorý ju tvorí je jediný, ktorý je prakticky aj reálne na vašej strane. Grafici, programátori  alebo IT firmy zastrešujúce tvorbu webu chcú poväčšine čo najskôr so svojou prácou skončiť a mať ju z krku. Architekt webu je váš ako keby stavebný dozor, ktorý na tvorbu webu dohliada. Ale v poriadku, nie každý má viac núl na firemnom účte a pre tých tu je výber efektívnych riešení modulácie prvkov na webe.

    Persóny pri tvorbe webstránky

    Čo to je alebo ešte v horšom prípade na čo mi to je? Ak ste marketér, snáď ste túto vetu vyriekli naposledy pred pár rokmi, ak ste podnikateľ, marketér a neviem čo ešte v jednej osobe, čítajte (ďalej 3v1). Sú to fiktívni návštevníci webu. 

    • Grafik bude pre nich prispôsobovať web. Asi by ste nechceli web v pastelových farbách, keď sa venujete CNC obrábaniu kovov. 
    • Copywriter, ale že copywriter, nie študent (využitie nájdem aj pre nich) bude tvoriť nadpisy, popisy a editovať obsah pre nich (persóny) srdcu blízky. 
    • Marketérovi, agentúre dáte persónami základné sitko, cez ktoré preženie všelijaké efektné (inak by ste mu/im projekt nedali) a efektívne marketingové nástroje. Tiež by asi nebol mega super nápad komunikovať 30 a viac ročným ľuďom snapchat a pod. 

    Persóny využijete pri každej jednej marketingovej aktivite, naozaj. 

    Len prosím ušetrite mňa a aj svoje okolie od persón typu žena 20-30 rokov. Ako tie persóny získame? Naspať prvá fáza, časť analýza trhu, stavu a všeličoho iného. Nemáte 5-6 ciferné marketingové rozpočty? No niekde sa začať musí. Skúste ich teda vytvoriť sami, ale poctivo. A nie nie, vy čo ich máte (tie nuly na účte), nech vás ani nenapadne tie analýzy neurobiť.

    Ciele webu

    Áno áno, vieme – chcem predať a ešte raz predať alebo objednať. H….. Vy si fakt ešte myslíte, že každá človečina čo príde na váš web, si chce niečo kúpiť? Ak áno, skončite s čítaním tohto článku. Ušetríte si čas, keďže sa chováte nelogicky. Logicky som totiž predpokladal, že pochopíte prvú polovicu sekcie štruktúry webu a tento článok, resp. jeho cieľ nie je pre nelogicky zmýšľajúcich ľudí. Na to som logicky upozorňoval na začiatku.

    Hovoríte si teraz, tak na čom mám ten web postaviť alebo vytunovať, keď mi to nemá predávať? Uvedomte si, že budete dlhodobo predávať viac, ak začnete aj niekomu „len“ pomáhať, radiť, baviť ho a pod. Naspäť k cieľom. Opäť vychádzajme z modelu See-Think-Do-Care. Ku každému publiku si vytvorte unikátne ciele. Mám logický predpoklad, že ste už pochopili, že človečina, ktorá k vám omylom zablúdila si u vás neobjedná kotol za tisíc €. 

    Nejde vám to? Tak si predstavte, že ste sieť stavebnín:

    • See – návšteva fotogalérie, klesajúca miera odchodu, povedomie o značke….
    • Think – viac ako 5 min. na webe, porovnanie produktov, benefity nákupu, technický popis
    • Do – vypracovanie CP, aktivizácia chatu, ako na pobočku, miera opustenia dopytu…
    • Care – opätovný nákup, hodnota zákazníka, registrácia, stiahnutie appky……

    Chápeme sa…..?

    Zabudol som – ciele musí architekt vášho webu, marketér či agentúra s vami konzultovať. Aj keď sa tak všetci tvária, nevedia všetko o vašom produkte či službe. Musí prebehnúť živá debata o tom, čo považovať za cieľ pri tom či onom publiku. 

    Máte stanové ciele? Super. A teraz sa vráťte do svojej skice a skontrolujte, či máte všetky stanovené ciele zakomponované. Dodržte zásadné pravidlo, aby na každej podstránke vášho webu bol odkaz, ktorý možno považovať za cieľ pri jednom zo štyroch S-T-D-C publík.

    Grafika webstránky / webdizajn (domový dizajnér) – Fáza III.

    Sme na začiatku drvivej väčšiny webových projektov. Fáza I a II prebehnú tak, že grafik dostane mail: nakresli nový web, vychádzaj z kostry súčasného webu, obsah sa nebude meniť a napíš mi koľko to bude stáť. Celééé zle! Stanete sa len ďalším stánkom na tržnici. 

    Webdizajnér vs. grafik

    To sú ľudia, ktorých je na Slovensku ako šafranu. Pokiaľ viem, tak u nás na to ani neexistuje škola. Webdizajnéri kreslia a dizajnujú weby, robia to x rokov. Nie sú to ľudia, ktorí robia bannery, DTP práce, tlačoviny. Sú to webdizajnéri. A je ich ako šafranu. A čoho je málo, to je drahé a tak pre 3v1 prichádza na rad grafik. Bohužiaľ s tým súvisí, že váš web bude mať pravdepodobne o trošku nižší obchodný výkon. Darmo, hodiny a dni práce, vzdelávania, skúseností a získaných feedbackov sa musia niekde prejaviť.

    Dáme si malú súťaž. Uhádnite, pri ktorom webe je predpoklad, že ho robil grafik:  Unicredit, Tatra banka, Martinus. Dole pod článok, ak sa tam dostanete, napíšte odpoveď ako koment. A inak viete ako rozoznáte grafika od webdizajnéra? Sú na to dva spôsoby:

    • Offline – face to face sa ho spýtate, či je pre jeho web vhodný UE, často aj UX dizajn. Ak odpovie nesúvisle a nebude vedieť o čom je reč, je to grafik. Ak odpovie razantne áno, prípadne vám aj niečo o tom povie, je to webdizajnér.
    • Online – pošlete mu žiadosť o vypracovanie projektu. Ak odpovie pár otázkami, cenníkom a otázkou Dokedy? tak je to grafik. Ak si vypýta analýzy, persóny a položí množstvo ďalších otázok, je to webdizajnér. Áno, presne tak, vypýta si podklady z fázy I a II.

    Na to, aby pochopil vaše podnikanie, aby vedel kto bude návštevníkom vášho webu, aby vedel aké ciele má web dosiahnuť a celý grafický návrh týmto poznatkom maximálne prispôsobil. A čo ak už máte skicu webu, keďže ste si zaplatili architekta vo fáze II? Tak vtedy vám môže vystačiť aj grafik, ale pozor! Treba ho dozorovať, lebo ….

    Grafický návrh webstránky

    Nemá za úlohu vyhrať cenu za najkreatívnejšie umelecké dielo. Web má maximalizovať obchodný výkon. Grafici majú často mylnú predstavu: čím kontrastnejší, čím viac interaktívnejší a čím viac pútavejší grafický návrh vytvoria, tým lepšie. Toto je na míle vzdialené účelu grafiky webu. Grafika webu nemá úlohu sa čo najviac priblížiť vnímaniu krásy pre jeho zadávateľa. Takže finálne grafika nemá vzísť z editácie zadávateľa. To si prečítajte ešte raz. A prečo? 

    • 99% zadávateľov nemá šajnu o tom čo je UX dizajn a o základných princípoch webdizajnu. Hovoríte si, že vás marketingový riaditeľ, manažér, sluha to určite vie, však bol na tej či onakej konferencii. 
    • Tak inak. 95% marketingových manažérov a riaditeľov nevie základné princípy webdizajnu. Že nie je možné? Tak z fleku dajte aspoň troch! Noooo, ale náš grafik ich určite ovláda.
    • Ešte inak. Dajme tomu, že polovica grafikov vie o čom je reč a vie si to aj vygoogliť, ale aj tak z tej polovice ich 90% systematicky nedodržiava.

    Grafika nie je podstata webu. Tou je obsah. Grafika má jediný prapodstatný účel, a to čo najviac uľahčiť a sprístupniť cestu človečiny k podstate webu. A tou je ten obsah. Odporúčam ešte raz prečítať predošlú vetu a prilepiť si ju na tabuľu, ak je nejaká na blízku.

    Vedeli ste napríklad, že:

    • Ideálna dĺžka znakov na Desktope je 75 znakov, na mobile cca 35-50?
    • ŽIADNY DLHÝ TEXT BY NEMAL BYŤ V KAPITÁLKACH, LEBO SA ZLE ČÍTA?
    • Hmm a …..

    Viac si prečítate aj v knihe web ostŕi ako britva alebo googlite. 3v1 vám odporúčam prečítať zadarmo v Ostrovského teórii dizajnu aj s ukážkami.

    Webový Template

    Otvorene si treba povedať, že webdevelopment si možu dovoliť firmy v miliónových obratoch. Webdeveloper (nie programátori) tím sú ľudia, ktorí fakt stavajú váš web od piky a nevyužívajú na to žiadne šablóny, kostry ani nič podobné. Všetko robia nanovo, že vraj to má svoje dôvody. Nechceli by ste asi vyhodiť 15 000 za analýzy a počuť, že sa to nedá, na toto to nie je stavané a pod. Osobne si však myslím, že dnes sa dá všetko upraviť a platí veta všetko sa dá, len nie všetko viem.

    Zvládli ste fázu I a II a nemáte na grafika alebo webdizajnéra? Nezúfajte, vyberte si jeden z tisícok templatov. Boli vytvorené práve pre vás. Template nie je nič zlé, naopak. Pre drvivú väčšinu je to pre vás najlepšie riešenie. Za pár desiatok € si vyberiete pekný, funkčný, editovateľný template. Prípadne obetujte plácu za pár hodín kódera, ktorý vám ten template upraví do vašej vysnenej podoby. Zaujímavým riešením na začiatok podnikania môže byť pre vás aj vyskladanie webu od websupportu a platba ako keby prenájmu. Jedna  zo základných poučiek pri začínajúcom podnikaní totiž hovorí, aby ste čo najmenej kupovali a čo najviac prenajímali. Prečo? Lebo aj tak väčšina z vás svoje podnikanie do roka zavrie…

    Ste firma s funkčným marketingovým rozpočtom? Dali ste si spraviť grafiku webu? Ok, super, najbližší template vášmu grafickému návrhu vám vyberie sám kóder. Nebojte sa, nie je to nič zlé.

    Webový obsah / content (predavač/ka) – Fáza IV.

    Le Roi est mort, vive le Roi! Teda: Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ. Trefnejšie obsah je mŕtvy, nech žije content. Obsah tu vždy bol, je a bude. To je základná premisa, len sa mu nevenovala patričná dôležitosť z jednoduchého dôvodu. Absentovala hyperkonkurencia služieb a výrobkov, pri ktorej rozhoduje cena a práve ten obsah. 

    Existuje totiž nielen showrooming, ale už aj webrooming. To je to, keď si produkt dohľadáte na e-shope s množstvom užitočných a aj neužitočných informácií a nakoniec sa ho rozhodnete kúpiť na inom. Práve s tým bojuje content. Vie si vás udržať napriek vyššej cene, lebo vďaka nemu si s vami značka či e-shop:

    • buduje vzťah a dôveru
    • posilňuje poznateľnosť brandu
    • buduje akúsi formu nazvem to 

    Áno áno, ešte rozhoduje aj pohodlie, servis, vernostný program, ale to už je o inom.

    Copywriter vs. študent

    Copywriter je človek, ktorý niekedy v minulosti bol študentom a robil copywriting. Študent je ten, ktorý sa na copywritera hrá, resp. supluje prácu echt copywritera, keďže ste echt copywriterovi zaplatili málo na to, aby sa vám venoval naplno. To je celé. Problém nastáva vtedy, keď z nejakého dôvodu na vašom webe pracuje študent a copywriter nad ním nebdie ako supervisor. Ešte je tu aj „množina“ webcopywriter. Na SK nepoznám nikoho a v ČR dva kusy. A jeden z nich svoje know-how dáva zadarmo – oplatí sa dať mail.

    No a prečo si teda zaplatiť copíka? To máte ako s čašníkmi. Ktorého by ste zamestnali? Toho, ktorý sa zákazníka po obede spýta:

    • Dáte si ešte niečo? Alebo toho, ktorý povie:
    • Dáte si vynikajúci malinový koláč s čokoládovým prelivom alebo ešte chutnejší domáci cheescake s lesným ovocím?

    Jednoducho ten copík ma v písaní grif, skúsenosti, ovláda tipy a triky a vie pravdepodobne pracovať s analýzami, ktoré máte spracované z Fázy I, II a III. Vie teda pravdepodobne:

    • čo má písať (analýza kľúčových slov)
    • pre koho má písať, teda ako má písať (persóny)
    • čo sa má písaním dosiahnuť (koncepcia, ciele webu)
    • kde bude jeho text (grafika webu)

    A prečo pravdepodobne. No lebo aj množina copywriterov sa delí na profi a hobby. Profi sú tí, ktorý nerobia nič iné, iba to a hobby pre zmenu robia všeličo iné a to preto, lebo nie sú dosť dobrí na to, aby to robili profi. Celé je to založené na jednoduchej logike.

    Výsledkom copywritera sú: pútavé nadpisy, namotávky na ciele webu, svieže perexy k službám, texty k navigačným tabuliam a koniec. Totiž niekde tu končí naňho rozpočet a nastupuje študent, ktorý bude pod jeho dohľadom alebo dohľadom architekta webu. On bude písať tie zvyšné články do blogu, zvyšky článkov k produktom/službám a pod. Nevadí, je to neštandardne štandardná vec.

    Forma, množstvo, periodicita….

    Obsah je jedna z fáz spolu s meraním, ktoré na webe prebiehajú de facto permanentne. Otázka nestojí či ho tvoriť, ale ako ho tvoriť. Tak tak, ako ho tvoriť. A nie či alebo koľko. Odpoveď je jednoduchá – pútavo. A tu je problém a zásadný. Všetci proletariáti sveta (špecialisti, konzultanti, agentúry…)! Naozaj si myslíte že obsah, ktorý tvoríte je originálny a hodnotný? Verím, že určitý stupeň sebareflexie má každý. Nejde o kvantitu, ale kvalitu. Áno aj ja viem, že sa lepšie predáva kontajner článkov za 1000€ ako jeden za 300€. Ale je na Vás, aby ste to človečine sediacej v marketingových oddeleniach vysvetlili. 

    Content je in, zaslúžene a bezpochyby. Vznikli naň aj špecializované agentúry. Čo však nie je dobré je, že 80% tvoreného obsahu je odpad a to bezpochyby, ale o tom potom. A prečo je tomu tak? Lebo sa snažíte vytvárať krátkodobé hodnoty. Zabúdate, že cieľom obsahu je samotný článok a nie zvýšenie návštevnosti cez organické vyhľadávanie, čo je iba akýsi vedľajší prejav toho, že ste postupovali podľa fáz vyššie. Snažíte sa článku či iného obsahu rýchlo zbaviť a mať to za sebou. Pozrite sa však, kde ste sa dostali pri tomto článku. Prešli ste 7 nenormovaných hutných A4 textu, inak povedané prečítali ste …… slov. Myslíte si, že tvorba tohto článku ma stála pár minútovú indispozíciu ducha a tela v jednom? Nie. Venoval som mu kurňa veľa hodín až dní. Kvalita sa neprodukuje rýchlo.

    A keďže mám logický predpoklad, že väčšina z vás nemá 5 ciferné rozpočty na tvorbu webu, tak vám prezradím tri techniky z čoho vychádzať pri tvorbe content stratégie na webe. Takej stratégie, ktorá bude úspešná a bude zohľadňovať vaše finančné krytie. Ide o:

    • STDC – dlhodobo a koncepčne sa v rovnakej miere produkuje obsah mierený pre všetky 4 publiká. Publiká som rozpísal vo fáze II
    • Mrakodrap – nájdete príbuzný obsah pre vás nachádzajúci sa na vrchných pozíciách Google a tvoríte ho násobne lepšie
    • PPP – nie, nie je to systém financovania štátnej infraštruktúry. Ide o tvorbu obsahu zameranú na najvýkonnejšie frázy z hľadiska ich potencionálneho obchodného výkonu

    Osobne pri tvorbe konceptu webu využívam kombináciu prvej a tretej stratégie. Prvá totiž presahuje web a sedí ako … na šerbeľ, aj na palivo webu, teda marketing. Všetky tri koncepty sa od seba líšia iba na začiatku. Spojuje ich:

    • tvorba redakčného kalendára – to je to, kde si naplánujete a poznačíte, že každý mesiac pôjdu na web min. 2 články a reálne to po polroku skončí na jednom za dva mesiace
    • dookola omieľaný mega hodnotný obsah – opakovať do nemoty
    • podpora – azda vás nenapadlo, že tvorbou webu to celé končí, resp. že content vám bude stačiť? To fakt chcete urputne budovaný obsah len tak nechať na organickej návštevnosti? Gratulujem, stali ste sa majiteľom špičkovej predajne bez prístupovej cesty!
    • vyhodnocovanie – jednoducho treba si overiť či to, čo sa robí, aj niečo prináša

    Prosím vyhnite sa často opakovanej chybe, že štart takéhoto webu odkladáte dovtedy, kým sa naplní mega obsahom. Zbytočne tým urýchľujete procesy, ktoré je zbytočné uponáhľať a utrpia na kvalite. Stavím sa, že ak ste postupovali podľa fázovania vyššie, váš web je na tom lepšie aj bez masívneho contentu ako bol ten minulý či súčasný. Nečakajte na nič, dajte váš web do fázy V a teda kódovať. 

    Určite však chcete vedieť, čo je na začiatku dobré ako nejaká pomyselná štartovacia línia v rámci obsahu webu. Presná odpoveď neexistuje. Určite je však nutné, aby ste mali popísané služby a produkty. Blog, videá, e-book a pod. To všetko si naplánujte podľa svojich časových a finančných možností, ale aj konceptu marketingu do redakčného kalendára.

    Programovanie webstránky (hrubá stavba) – Fáza V.

    Klient už videl koncept webu, prešla mu cez ruku aj grafika webu, schválil hlavné texty a aj jeho obsah. Nastáva preňho často finálna fáza a to kódovanie webu. Väčšina klientov má mylnú predstavu o najdrahšej časti projektu. Viem, máte mylnú predstavu o človečine, ktorá zarába mesačne 5 000€  a nič nerobí, resp. robí čo málokto vie. Vyvediem vás z omylu, na váš projekt sa nenajímajú softwarový inžinieri alebo architekti informačných sietí. Áno, oni už tieto sumy zarábajú, áno sú to tí, ktorých často nájdete v Eurovei o 14-tej na obede a ktorí zarábajú preto tak veľa v korporátnych firmách, lebo nikto poriadne nevie čo robia, ale musia tam byť. Toto nie je môj názor, toto je názor jedného z nich.

    Kódovanie webu

    Takže ešte raz. Programátor vášho webu bude len programátor, ktorý ma skills vo WP. Aj toto znie pomerne dobre a v cenových kalkuláciách sa objavujú osoby php kódera a iných. Prezradím vám tajomstvo: drvivá väčšina z nich je jedna a tá istá osoba. Ideme ďalej. Architekt projektu pošle balíček podkladov programátorovi, stanoví sa deadline. Áno ten deadline, ktorý sa vždy posunie. Žiaden strach, skúsený architekt alebo manažér projektu počíta aj s týmto. Programátor tiež počíta, že architekt s tým počíta. Takže koniec koncov všetci počítali s tým, že počítajú s oneskorením. Inak, je slovo počítať v tomto kontexte viet spisovné?

    100% všetkých projektov, ktoré sa dostanú k programátorovi, sa stávajú preňho akousi pandorinou skrinkou. Balíček podkladov sa chudák bojí otvoriť a keď už niet inej cesty, otvára ho s malou dušičkou. U drvivej väčšiny nasleduje povzdych, nadávka a spätný mail s desiatkami otázok. V poriadku, tak s menším počtom. Na niektoré sa totiž odváži odpovedať sám a urobiť ich podľa logiky, keďže nechce stráviť zvyšok dňa písaním mailu alebo stretnutím so zadávateľom.

    A viete, že to ide aj inak? Jednoducho a s úsmevom. Stačí sprocesovať tvorbu webu tak ako som popísal vyššie a do priečinku new projekt na ploche programátora sa vložia dve zložky a to: grafika a obsah. Plus jeden Word dokument s názvom funkcionalita. V takomto prípade je kóder vysmiaty od ucha k uchu a hľadá šablónu, do ktorej by web napasoval. Nie je to nič zlé, šablóny sú štandardnou súčasťou aj kvalitných webov. A prečo upravené šablóny?

    • Lebo ešte raz opakujem, nie je na tom nič zlé.
    • Je logický predpoklad, že nechcete do fázy V päťnásobne zvýšiť investíciu.

    Má nájdenú vhodnú šablónu. Začne si strihať grafiku a otvorí si Word s názvom funkcionalita. Tu tiež môže nasledovať úsmev alebo naopak. A nie je to podľa množstva popísanej funkcionality. Je to podľa dodanej kvality podkladov. Nahodí sa základná grafika, podľa grafiky sa nastaví modulácia prvkov, spustí sa základná funkcionalita a odošle sa manažérovi projektu mail s odkazom na web. Manažér ho pošle klientovi, ten si to rozdistribuuje u seba. Klient sa poďakuje manažérovi a všetci sú v akomsi stave spokojnosti až do momentu, keď manažérovi projektu pristane mail s odkazom „Web je hotový, prosím o finálnu kontrolu a dátum ostrého zavesenia.“ O pár dní a hodín pristane pre zmenu programátorovi mail s popisom x vecí, ktoré nie sú dodržané ako v podkladoch. Stavím sa, že doposiaľ sa nerealizoval projekt, kde by tento mail absentoval. Drvivá väčšina pripomienok sa týka nejednotnosti grafiky webu s grafickým návrhom. Grafika sa upraví a web ide ku klientovi na finálnu kontrolu. Tu sa stretávame s 3 typmi klientov:

    • Tí, ktorí sú šťastím bez seba a chcú čo najskôr web ostro zavesiť, lebo už aj tak mešká, keďže pre zmenu klient nepočítal s tým, že všetci počítajú s oneskorením.
    • Tí, ktorým vadí aj webová grafika vychýlená o dva pixely mimo návrhu, čakajú na jej nápravu a až potom dajú povel na nahratie webu.
    • Korporátne firmy – to je na odstavec písania, ale asi viete ako to chodí…

    Napĺňanie webu obsahom

    Kóder je takmer na konci s prácou. Kód má valídny (toto je modla kóderov), funkcionalita podľa všetkého beží, CMS systém je nahodený, web kopíruje grafický návrh a zložku obsah sa snaží niekomu distribuovať – buď študentovi alebo aj samotnému manažérovi projektu. Azda si nemyslíte, že programátor vám tam bude vkladať obsah?! Máte pravdu, nejaký text tam nahodí na ukážku. Manažér projektu zas napíše mail klientovi, že by bolo dobré sa oboznámiť s webom a jeho potrebnou editáciou do budúcnosti. No a tak mierne ochudobnená zložka obsah webu pristane na stole marketingovej asistentke. Opäť na tom nie je nič zlé, práve naopak. Samozrejme za predpokladu, že v projekte a jeho kalkulácii nemáte nacenenú aj položku vkladanie obsahu.

    SEO

    A čo vyhľadávače? Klíďo píďo, Google de facto funguje na podobnom princípe ako tá človečina, ktorá nejde po cene. Ide po kvalitnom, originálnom, hodnotnom, čerstvom obsahu a ten uprednostňuje. To je celé. Možno ani neviete, ale v tejto fáze máte už  80% SEO záležitostí vyriešených. Ako to? Máte:

    • Analýzu keywords – tá vám vraví na čo sa máte zamerať, aby vám to niečo prinieslo
    • Koncept webu – ten vám pripravil štruktúru webu zohľadnenú o analýzu kľúčových slov, aby tam človečina, ktorá na váš web príde našla to, čo chce. Na to slúži aj celé dôležité vnútorné prelinkovanie
    • Content – opäť zohľadnil analýzu keywords a štruktúru webu. Vďaka nemu budú mať vyhľadávače človečine čo ponúknuť 
    • Programovanie – valídny kód, sitemap a iné veci sú zakomponované na webe tak, aby to hľadanie Google uľahčili

    Tak máme všetko čo potrebujeme a teda SEO špecialistu netreba? Nie, ešte tu ostáva vyššie spomínaných nedoriešených 20%. Určite vám môže vylepšiť odkazy, ktoré sa objavujú v Google. To je presne toto: tu by sa určite zišiel SEO fachmann………… Hovoríte si ale však som platili copywritera!? To áno, ale neplatili ste tých dvoch webcopywriterov, čo som spomínal. Totižto nezávisle na seba robia to isté, len s iným účelom:

    • Copík píše pre ľudí na webe
    • Seo maník píše pre ľudí na Google a so zreteľom na Google

    V podstate poslednou záležitosťou v rámci SEO je jedna z jeho najprínosnejších techník a to získavanie spätných odkazov na váš web. To môžete realizovať napr.:

    • Umiestnením do veľkých katalógových zoznamov. Áno ešte sa to robí ešte a nie je to zbytočnosť.
    • Platenými službami – blogeri a tí, čo vo vašom podnikaní niečo znamenajú nenapíšu o vašom produkte zadarmo. Stačí často aj málo: osobný kontakt, pozvánka, produkt…
    • Kvalitným obsahom – a zase? Áno a zase dookola. Keď budete mať fakt super obsah, budú naň odkazovať aj iní. Áno, aj preto vznikol tento blog a obsah v ňom.

    Meranie / analytika webstránky (doplnený nábytok) – Fáza VI.

    Nainštalujte si Google Analytics alebo iný nástroj (existujú aj iné a lepšie). A to je všetko, prejdite na fázu VII. Nehíkajte, dôjde aj A/B testing, meranie konverzií, kliky, prekliky a neviem čo ešte. Avšak buďte efektívny a nestrácajte čas tým, že budete sledovať ako, prečo a za čo rastie tržba predajne, keď k nej nemáte prístupovú cestu. Verím v logický predpoklad, že ste neinvestovali niekoľko dní svojho času alebo tisíce € s predstavou postačujúcej organickej návštevnosti.

    Palivo/marketing (napojenie na siete) – Fáza VII.

    Super! Máte postavený dom, v ňom schopnú predavačku (príklad čašníka) a ideme k nemu stavať diaľnicu a poriadne ju vysvietiť. Ale to už je iný príbeh s názvom najmä PPC reklama

    Jednou vetou

    • Verím v logiku tvorby webu, teda jednoduchosť celého procesu.
    • Verím v jednoduchosť a účelnosť marketingu.
    • Verím v pohodu klienta pri tvorbe nového webu.
    • Logicky predpokladám že doba, keď sa články o webe venovali aj responzivite, je už preč.
    • Článok neodpovedá na všetky otázky pri procese tvorby nového webu.
    • Článok má len snahu zjednodušiť  a pochopiť tvorbu webu pre všetky zúčastnené strany.
    • Ak ste e-shopista, čítali ste až sem takmer zbytočne. Tvorba e-shopu sa riadi inými procesmi. Analýzy a tiež veľa iného sa vám síce hodia, ale využite hotové e-shopové riešenia.

    Prosba

    Ak ste sa ocitli až tu, je tu predpoklad, že vás článok zaujal. Odmeňte moju trojdňovú snahu trojsekundovým úkonom, a teda zdieľaním. Pripravujem giga ebook s tipmi, trikmi a radami pre online marketing, ktorý vašej firme či vám ušetrí tisíce eur. Zadaj svoj email nižšie a ešte predtým ako ho zverejním tu ho pošlem tebe. Sľubujem, že žiadnych reklamných mailov sa odo mňa nedočkáš. Maximálne ti napíšem info o zverejnení nového článku. Ďakujem.

    Začnite s vaším projektom ešte dnes!